نگاهي به ديدگاه اقتصادي و سياسي امام علي ( ع )
در روزگارانی خیلی پیش و به نقل مشهور ده سال پیش از بعثت در سرزمین مكه و داخل خانه كعبه كودكی از مادری پاكدامن به نام فاطمه بنت اسد پا به عرصه گیتی نهاد كه نام وی را علی گذاشتند. وی فرزند ابوطالب یكی از بزرگانی قبیله قریش بود ولی اولین مردی است كه به دین اسلام گروید و در راه اسلام و پیامبر از خود فداكاری های فراونی نشان داد، سالها در شعب ابوطالب سختی ها كشید و در كنار پیامبر اسلام زحمات فراوانی به جان خرید ، جانش را به خطر انداخت و در رختخواب پیامبر خوابید تا جان پیامر اسلام را از دست شمشیرهای دشمنان اسلام نجات دهد. زمانی كه كافران سعی نمودند كه پیامبر و یارانش را مورد هجوم قرار دهند و نابود سازند وی رشیدانه در جنگهای بدر ، احد ، خندق و حنین با كفار جنگید و از پیامبر و اسلام دفاع كرد به این خاطر آثار زخمهای فراوانی بر بدن مباركش بجای ماند.
وی با فاطمه ( س ) دختر پیامبر ازدواج كرد و از این ازدواج مبارك ، نسل و سلاله پیامبر ( ص ) ادامه یافت ، سلاله ای كه ادامه حیات اسلام و رونق آن بدون این سلاله ناممكن بود. بعد از وفات پیامبر ( ص )در زمان خلفای راشدین در مقابل بسیاری از مشكلاتی كه خلفای مذكور از حل آن عاجز بودند وی برای دفاع از اسلام نقش كارسازی ایفا كرد. تا اینكه مردم در خانه وی تجمع كردند و وی خواستند كه زمام امور خلافت مسلمین را بدست بگیرد ایشان این امر را به شرطی پذیرفتند كه در زمان خلافت وی دستورات قرآن و سنت پیامبر اجرا شود.
در زمان خلافات علی ( ع ) وی دو سیاست را در زمینه های اقتصادی و سیاسی در پیش گرفتند كه به طور خیلی مختصر می توان به شرح ذیل عنوان كرد:
الف : از منظر اقتصادی
علی (علی ) از نظر اقتصادی اعتقادش بر آن بود كه بیت المال باید در خدمت همه مسلمانان اعم از عرب ، عجم و ... باشد و به هیچ عنوان عرب را برعجم در این زمینه برتری نیست و اعراب سهم بیشتری ندارند.
ایشان عقیده داشت كه باید تمامی اموال ی كه به غیر حق و نامشروع توسط برخی در دوران خلفای قبلی اخذ شده باید به بیت المال برگردد و این موضوع باعث شد كه بسیاری از بزرگان عرب در مقابل ایشان قرار بگیرند.
عقیده دیگر ایشان این بود كه نباید اموال بین المال را در كارهای شخصی مصرف كرد.
ب ) از منظر سیاسی
علی ( ع ) از منظر سیاسی كسی را شایسته سرپرستی امور مسلمین می دانست كه علاوه بر شایستگی های فردی از ایمان و تقوای محكمی برخوردار باشد. همچنین ایشان اعتقاد داشتند كه از همان ابتدا باید سیاست كلی خود را به همه بطور واضح و آشكارا اعلام داشت و در راستای همین سیاست بود كه ایشان نصایح برخی از مشاوران را كه از می خواستند تا در برابر معاویه حاكم شام مماشات نماید تا هنگامی كه خلافت وی استحكام یافت معاویه را با آسایش خاطر نابود سازد ف امام علی ( ع ) این امر را نپذیرفت.
نیتجه سیاستهای فوق الذكر را می توان به شرح ذیل بر شمرد:
1- بسیاری از بزرگان عرب از سیاستهای اقتصادی و سیاسی علی ( ع ) ناراضی شدند و هرگز نتوانستند كه وی عرب و عجم را با هم یكسان بداند و این سیاست باعث رنجش بسیاری از اعراب حتی برخی از نزدیكان ایشان شد.
2- عدم انتصاب برخی از بزرگان عرب كه خود را شایسته حكمرانی می دانستند، سبب شورشهای فراوانی در خطه اسلامی شد زیرا هنگامی كه آنها دیدند سهمی در خلافت علی ( ع ) ندارند مخالفان خلافت علی ( ع ) را دور خود گرد آوردند و دست به شورش زدند كه به عنوان نمونه می توان به شورش طلحه ، زبیر و معاویه اشاره كرد كه منجر به جنگهای خونین جمل و صفین گردید.
سخن آخر:
در نهایت سیاست اقتصادی و سیاسی امیر المونین علی ( ع ) نه تنها دشمنان زیادی را برای آن حضرت بوجود آورد بلكه افرادی را كه قصد رسیدن به قدر و كسب ثروت دور ایشان گرد آمده بودند از ایشان ناراضی كرد تا اینكه یكی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی تصمیم به قتل علی ( ع ) گرفت. این ملجم هرچند زمانی از طرفداران آن حضرت بود اما اینك در پرتو وسوسه های شیطانی و كج فهمی از دین ، در صدد برآمد تا علی ( ع ) آن عدالت گستر زمان را با تیغ شمشیر زهر آلود به شهادت رساند. با شهادت آن مولا نه تنها شیعیان و دوستان آن حضرت ، بلكه جهان اسلام و غیر اسلام یكی از بزرگترین عدالت گستران و نوابع خود را برای همیشه از دست داد.
برچسب ها: امام علي ( ع ) , خلفاي راشدين , فاطمه , سياست اقتصادي , سياست , حكومتداري , ابوطالب , اعراب , خوارج , عدالت , پيامبر ( ص ) , شهادت , خلافت اسلامي , ابن ملجم , طلحه , زبير , م ,
[ بازدید : 417 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]